Over Hartfruit

Hartfruit is een handelsbedrijf met een lokaal systeem van milieuvriendelijke telers en afnemers die deze werkwijze en het uiteindelijke kwaliteitsproduct dat er op die manier ontstaat kunnen waarderen. Het bedrijf is een initiatief van Djûke van der Maat – inderdaad: de dochter van Huub en Jeanette van der Maat van Boerderij Nieuw Slagmaat. De naam komt van de achterliggende gedachte dat de aangesloten telers telen met hun hart.

Op de grote berg…

De plannen voor een handelsbedrijf ontstonden toen bleek dat de arbeidsintensieve en milieuvriendelijke teeltwijze die op Nieuw Slagmaat werd toegepast niet strookte met de manier waarop het fruit werd afgezet. Er werd geteeld volgens Milieukeur waarbij nauwkeurig naar de inzet van natuurlijke vijanden en het effect van wat er gedaan wordt op bodem- en waterleven wordt gelet. Milieukeurtelers kiezen voor een afgewogen combinatie van natuurlijke bestrijding en reguliere middelen. Een arbeidsintensief traject, maar daarna gingen de appels en peren als anonieme producten op de grote berg naar de veiling. Dat stuitte Djûke van der Maat tegen de borst.

Meerwaarde van milieukeurteelt

Zij zocht andere lokale telers op en maakte hen enthousiast voor de Milieukeurteelt. Ze ging op zoek naar klanten die de meerwaarde van Milieukeurteelt waardeerden. Het bleek dat die markt er was. Hartfruit levert aan een ‘tussensegment’ tussen de biologische en gangbare afzet. Aan afnemers die wel duurzaam geteelde producten willen, maar biologische producten te duur vinden.

Hartfruit levert onder meer aan de supermarktketen Marqt, een bedrijf in de foodservice dat onder meer appels aan kantines verkoopt en diverse restaurants.

Heeft u ook interesse in duurzaam geteeld fruit?

Bel dan even met Djûke van der Maat. zij vertelt u graag meer (en uw bestelling is ook zo geplaatst)!